Rośnie liczba rejestracji samochodów elektrycznych w Polsce

Polska to wciąż pewnego rodzaju pustkowie, jeśli chodzi o auta elektryczne w Europie. Jest ich u nas zdecydowanie mniej niż w reszcie państw Unii Europejskiej i wygrywamy jedynie z państwami takimi jak Grecja, Czechy oraz Słowacja. Liczba rejestracji samochodów elektrycznych jednak rośnie i dzięki temu jesteśmy coraz bliżej przekroczenia 60 tysięcy pojazdów elektrycznych w naszym kraju.

Liczba samochodów elektrycznych w Polsce

Dane na temat tego, ile samochodów elektrycznych jest w Polsce są zbierane przez PSPA i PZPM. Są to kolejno „Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych” oraz „Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego”. Prowadzą one tak zwany licznik elektromobilności, który jest regularnie aktualizowany. Najnowsza jego aktualizacja pochodzi z listopada roku 2022. Mówi ona o tym, że w Polsce znajdziemy 59 187 samochodów elektrycznych.

Z tych prawie 60 tysięcy zaledwie połowa to jednak pojazdy typu BEV, czyli czyste elektryki, które są wyposażone jedynie w silnik elektryczny. Ich dokładna liczba to 29 780 egzemplarzy. Pozostałe 29 407 pojazdów to samochody z silnikami typu PHEV, czyli tak zwane hybrydy plug-in. Patrząc na wykres pokazujący ilość elektryków, można jednak zauważyć niezwykle dynamiczny wzrost. W ciągu zaledwie dwóch lat liczba elektryków wzrosła praktycznie 3-krotnie.

Oprócz tych prawie 60 tysięcy samochodów elektrycznych znajdziemy też auta dostawcze, a także ciężarowe. Liczba elektrycznych dostawczaków i ciężarówek w listopadzie 2022 roku wynosi 2948 szt. Co ważne w listopadzie 2022 roku po raz pierwszy od praktycznie 1,5 roku mamy do czynienia z sytuacją, w której w Polsce znajduje się więcej samochodów elektrycznych niż hybryd typu plug-in.

Ile elektryków pojawiło się w Polsce w 2022 roku?

W ciągu pierwszych 11 miesięcy 2022 roku w Polsce zarejestrowano 22 413 samochodów elektrycznych, czyli ponad ⅓ wszystkich elektryków, które znajdują się w naszym kraju. W ujęciu rocznym liczba aut elektrycznych licząc dostawcze, osobowe oraz ciężarowe urosła o aż 69%. Spośród zarejestrowanych 22 413 aut aż 12 443 samochody to czyste elektryki.

Bardzo dobrze brzmią też dane dotyczące tego, o ile więcej elektryków kupiono w tym roku. W analogicznym okresie roku poprzedniego w Polsce pojawiło się bowiem 16 531 osobowych pojazdów elektrycznych. Wzrost w ujęciu rocznym wynosi 36%. Jest on dużo wyższy dla pojazdów BEV. Ich rok temu kupiono 7 205 sztuk, a w tym roku liczba ta to aż 12 443 egzemplarze. Wzrost segmentu PHEV jest z kolei dość niewielki. Rok temu było ich 9326, a w tym roku pojawiło się zaledwie 9970 nowych hybryd typu plug-in.

W Polsce pojawia się także coraz więcej innych pojazdów elektrycznych. Spadek był obecny jedynie na rynku elektrycznych autobusów. Tych obecnie w Polsce znajdziemy 803, z czego 153 było zakupionych w okresie od stycznia do listopada 2022 roku. W analogicznym okresie poprzedniego roku w Polsce pojawiło się 208 elektrycznych autobusów. Znacznie więcej jest elektrycznych motocykli i motorowerów. Pojazdów tego typu znajdziemy już 16 160, z czego aż 3995 było zarejestrowanych w tym roku.

Jak wygląda Polska na tle Europy?

Jeśli chodzi o samochody elektryczne, na tle Europy wyglądamy dość blado i to pomimo sporego wzrostu sprzedaży. W pierwszych trzech kwartałach 2022 roku w Europie kupiono aż 1 002 720 szt. pojazdów elektrycznych. Ich średni udział w rynku wyniósł 12,1%. Liderami w Europie są takie państwa jak Norwegia (77,8%), Szwecja (28,4%) oraz Islandia (27,8%). Spore wyniki osiągnęły też takie państwa jak Niemcy (14,6%), Wielka Brytania (17,5%) oraz Francja (14,1%). Co ciekawe te trzy państwa odpowiadają prawie za 60% wszystkich elektryków w Europie.

Polska z drugiej strony zajmuje odległą 27 pozycję na 30 możliwych. Udział elektryków na naszym rynku to zaledwie 2,5%. Jest to lepszy wynik jedynie od państw takich jak Grecja (2,4%), Czechy (2,0%) oraz Słowacja (1,7%). Jesteśmy więc jednym z najgorszych państw, jeśli chodzi o postępy z elektryfikacją naszych samochodów osobowych. Jak widać Polska, mimo coraz większej ich ilości ma przed sobą wciąż wiele pracy.