Toyota najcenniejszą marką motoryzacyjną

Toyota to jeden z największych koncernów na świecie, który od wielu lat zajmuje czołowe pozycje w zestawieniach ilości wyprodukowanych aut. Japońska marka znana z bycia z pionierem motoryzacji wykorzystującej napęd hybrydowy to także jeden z najcenniejszych brandów na całym świecie. Jak się okazało, pozwoliło jej to stać się najwięcej wartą marką w całym motoryzacyjnym świecie.

Best Global Brands 2023 – zestawienie najcenniejszych marek na świecie

Dane dotyczące wartości Toyoty pochodzą z rankingu Best Global Brands 2023. Jest to kolejna edycja znanego zestawienia przygotowywanego przez firmę Interbrand. Jaką pozycję zajęła w nim Toyota i ile jest warta? Dość wysoką i naprawdę dużo, zacznijmy jednak od brandów, z którymi japoński producent przebrał. Nikogo nie zdziwi raczej to, że najcenniejsza marka na całym świecie to Apple. Założona przez Steve’a Jobsa firma warta jest ponad 502 miliardy dolarów, 4% więcej niż przed rokiem. Za nią plasowany jest Microsoft. Producent najpopularniejszych systemów operacyjnych, konsol do gier i wielu innych sprzętów oraz programów wyceniony został na 316 miliardów dolarów. To o 14% więcej niż przed rokiem.

Trzecia pozycja należy do giganta w branży e-commerce, firmy Amazon. Marka ta wyceniana jest na pokaźne 276 miliardów dolarów, 1% więcej niż w roku 2023. Czwarte miejsce należy do Google. Firmie odpowiadającej m.in. za najpopularniejszą przeglądarkę do podium zabrakło 16 miliardów dolarów.

Za amerykańską wielką czwórką mamy już dość sporą przepaść. Jednocześnie zbliżamy się do japońskiej Toyoty, gdyż pierwszą piątkę zamyka koreański Samsung. Producenta różnorodnych sprzętów elektronicznych wyceniono na 91 miliardów dolarów. I to właśnie za nim uplasowała się Toyota. Japońska marka warta jest 64,5 miliarda dolarów amerykańskich. Pozwoliło jej to wygrać walkę o tytuł najwięcej wartej marki samochodów z Mercedesem, który znajduje się na siódmej pozycji z wyceną wynoszącą 61,4 miliarda dolarów.

Spośród producentów aut w czołówce znalazło się też BMW. Bawarska marka wyceniana jest na 51 miliardów dolarów, co pozwala jej zająć dziesiąte miejsce. Dwie pozycje za Bawarczykami znajduje się Tesla z wyceną wynoszącą niecałe 50 miliardów.

Kolejne marki są już na dość odległych pozycjach. Honda jest 27., (24 miliardy $), Hyundai 32. (20 miliardów $), Porsche 47. (16 miliardów $), a Volkswagen 50. (15 miliardów $). Kilku producentów aut jest także w drugiej pięćdziesiątce. Uplasował się tam Ford (51. miejsce), Nissan (63. miejsce), Ferrari (70. miejsce) oraz KIA (88. miejsce).

Co przyczyniło się do tak dużej wyceny marki Toyota?

Toyota już po raz kolejny została najcenniejszą marką samochodów na całym świecie. Oczywiście nie jest to przypadek. To efekt wielu lat tytanicznej pracy wykonanej przez ten koncern. Cały koncern produkuje ponad 10 milionów aut rocznie, z czego sama marka Toyota odpowiada aż za ponad 90% wszystkich samochodów. Eksperci chwalą japoński brand za szeroką ofertę modelową, bogate gamy silnikowe, a także znane już napędy hybrydowe. To właśnie one są specjalnością i największą siłą marki.

Hybrydy Toyoty to już gwarancja jakości i marka sama w sobie. Od ponad 25 lat są oferowane w autach tego producenta, dzięki czemu zdobyły grono fanów, a także międzynarodowe uznanie.

Wiele dobrego Toyocie przynosi także zaangażowanie w sporty motorowe. Zespoły japońskiej marki startują m.in. w WRC (Rajdowe Mistrzostwa Świata), WEC (Długodystansowe Mistrzostwa Świata), czy też w Rajdzie Dakar. Co ważne pojazdy japońskiej firmy nie tylko tam startują, ale też odnoszą sukcesy. W WEC Toyota po raz kolejny została mistrzem, to samo w WRC, gdzie w barwach Japończyków ściga się najmłodszy mistrz w historii.

Jak widać tak duża wartość Toyoty, to efekt bardzo ciężkiej pracy w wielu dziedzinach. Wymagała ona inwestycji w same samochody, innowacyjne napędy, a nawet i sport, który w świecie motoryzacji jest jedną z najlepszych reklam, szczególnie gdy ktoś odnosi sukcesy tak duże jak japońska marka.